Hej på er!

Mitt namn är Emelie Halltoft och är i skrivande stund en 23 åring som har blivit alltmer fascinerad av dokumentärer och att träna på sistone. Jag har nu jobbat på UP i ca 4 år där de första två åren var på 100% i Stockholm och de sista två har jag arbetat 25% i Umeå. Och såklart måste jag även nämna att jag snodde rekordet på antal träffade elever från självaste Alexander Gustafsson. Samtidigt som gör detta studerar jag även Strategisk kommunikationsprogrammet på Umeå Universitet.

Att jag hamnade på UP blev av en ren slump om jag ska erkänna det. Jag jobbade på den tiden morgon på McDonalds vilket gjorde att jag steg upp kl. 04.00 varje morgon och jobbade mellan 06.00 10.00 eller 14.00. Jag som inte var en morgonmänniska kunde snabbt konstatera att detta jobb inte var något för mig. Då såg jag att UP sökte en informatör i Stockholm så jag tänkte att jag chansar och söker. Vad är det värsta som kan hända? Det slutade med att jag fick jobbet och det var egentligen där mitt intresse för kommunikation startade. Efter två år av att informera visste jag att kommunikation var något som jag verkligen brann för och att jag älskade att prata framför människor. Jag hoppas därför att min utbildning ska hjälpa mig till att fortsätta inspirera och hjälpa människor precis som jag gjort i min roll på UP.

Vilka kunskaper/erfarenheter tar du med dig från UP?

Det är svårt att förklara var UP har gett mig under dessa år. Det har nämligen inte bara varit de klassiska man kan tänka att lära sig att prata framför folk och att träna upp sin förmåga att förklara något på flera olika sätt för att kunna nå så många människor som möjligt. UP har även förändrat mig som person. Genom att jag ständigt blev utmanad växte mitt självförtroende och jag har fått ett driv av att fortsätta att utmana mig själv och testa på saker som man kanske inte tänkt att man skulle tycka om.

Vilka är de vanligaste frågorna du har fått av elever?

Den roligaste delen med detta jobb är att man får träffa så otroligt många olika elever som har så många olika sätt att tänka och fundera på. Det vanligaste elever brukar nämna när jag kommer och föreläser brukar ofta vara relaterade till vad som händer om man inte betalar en räkning, eller hur gör jag egentligen när jag ska köpa och sälja aktier eller fonder. Även “är du rik?” och “hur ska jag göra för att bli rik?” har kommit upp några gånger. Om man ändå hade ett enkelt svar på den frågan. Det man ändå kan konstatera är att många ungdomar har ett intresse för att veta mer om detta vilket värmer mitt hjärta då jag själv önskade att jag fick denna föreläsning i gymnasiet. Troligen hade det fått mig att fundera några extra gånger i hur jag spenderar mina pengar redan då.

Berätta om en föreläsning du kommer ihåg lite extra väl!

Efter att ha åkt runt så mycket som jag har gjort så finns det ganska många föreläsningar som står mig extra nära hjärtat. Såna föreläsningar som jag kan tänka tillbaka på när man haft en dålig dag för muntra upp sig själv lite. En av dessa föreläsningar är en som jag hade ganska nyligen. Jag och två lärare i skolan kom fram till att vi skulle slå ihop deras klasser och vara i en aula för att hålla föreläsningen. När man håller en föreläsning med flera klasser kan det lätt bli en någorlunda stel stämning då alla inte känner varandra och därför inte vill eller vågar ställa några frågor. Detta var inte fallet här kan jag säga. Det kom frågor efter frågor och kommentarer med efterföljande skratt och man kände att eleverna hade lika roligt som jag. Det slutade med att jag höll på i tjugo minuter mer än jag brukar för att engagemanget bara växte allt mer under föreläsningens gång. Vilket även är en av de finaste stunderna i detta jobb. Att man kan dela med sig av något som eleverna vet att de kommer ha nytta över och att man får så mycket glädje och tacksamhet från dem på grund av det.