Black Friday, Singles Day, Mellandagsrea,  utförsäljning… Kärt barn har många namn. Nedsatta priser medför både kärlek och hat beroende på vem du frågar. Frågar du mig så vet jag inte vilken sida jag står på. Att bidra till överkonsumtion gillar jag inte, men att bidra till konsumtion till billigare pris gillar jag. Med det sagt skall jag nu ge er mitt bästa tips på hur man hanterar nedsatta priser, nämligen planering!

Som exempel kommer jag använda mitt senaste köp, en ny vinterjacka. Planeringen har jag delat in i tre steg.

  1. Behov.
    Jag var i behov av en ny vinterjacka. Jag har spenderat tidigare vintrar på vinter orter och nu flyttade jag hem till Borås. Min tidigare jacka var en varm parkas, eftersom Borås inte har samma kyla under vintern så ville jag ha en jacka som inte var lika varm som den tidigare. Jag hade haft den andra jackan i 3-4 vintrar och kände därför att jag absolut kunde kosta på mig en ny jacka.
  2. Val av produkt.
    Köper man en bra jacka och vårdar den så håller den länge. Du växer sällan ur en jacka. Köper du dessutom en jacka som är en ”normal” jacka så kommer du förhoppningsvis alltid kunna använda den utan att tröttna på just den modellen och den färgen. Jag ville ha en jacka som man kunde använda flexibel. En jacka som passar till både skolan, jobbet och i naturen. Oväntat nog är jag lite märkesnörd och tänkte: “ska jag göra ett köp som jag kommer kunna använda i flera år så är det bättre jag spenderar en stor peng nu istället för många små pengar på jackor jag tröttnar på.” Valet föll på en Peak Performance Frost Down Hood.
  3. Prisjakt.
    Efter att nu har tagit reda på behov och produktval så återstod det nu bara att kolla vart jag hittar denna vara billigast. Jag började med pricerunner.se (finns flera bra, liknande sidor) där fann jag att jackan kostar mellan 1750kr – 2000kr beroende på butik. Jag vet även sedan tidigare att just Peak Performance är ett märke som tyvärr inte har nedsatta priser så ofta vilket gjorde uppgiften svårare.  Jag kollade därför in olika köp och sälj sidor både på internet och i sociala medier men det gav tyvärr inget resultat. Eftersom jag var ute i god tid (började tänka på ny vinterjacka redan i september) så var det ingen stress och jag kände att jag kunde vänta till kommande Black Friday för att slå till på ett köp i en förhoppningsvis nedsatt butik. Mycket riktigt visade det sig att en sportbutik sålde den för nedsatt pris 20% rabatt och jag kunde då köpa den för 1440 kr med 360 kr rabatt istället för normalpriset 1800 kr.

Exemplet ovan är bara ett av många men det visar tydligt hur man hanterar nedsatta priser på ett bra sätt. Planering funkar inte med alla inköp men med många. Planering är verktyget som hjälper dig utnyttja butikernas rabatter istället för att låta rabatterna utnyttja dig.