Idag lanseras Money Week Challenge, en tävling mellan skolor på temat privatekonomi. Bakom initiativet ligger Finansinspektionen, Ung Privatekonomi, Unga Aktiesparare, Ung Ekonomi och Sveriges Elevkårer. Tävlingen är en del av temaveckan Global Money Week, en vecka då utbildning i privatekonomi för barn och unga uppmärksammas globalt.

På Kungliga Myntkabinettet i Stockholm samlas idag ett antal gymnasieskolor och tar del av föreläsningar kring ämnet sparande och privatekonomi. Senare under dagen går även startskottet för tävlingen Money Week Challenge; en veckolång tävling där eleverna utmanar varandra i att komma på den bästa idén för att få fler av Sveriges ungdomar att börja spara mer.

  • Privatekonomi är ett ämne som inte riktigt är prioriterat i läroplanen idag och det är något vi vill uppmärksamma, säger Sveriges Elevkårers ordförande Emil Gustavsson

Money Week Challenge är ett nytt koncept där elever bjuds in för att utväxla idéer kring privatekonomi och sparande. På fredagen presenterar eleverna sina idéer för en jury ledd av Patrick Grimlund, känd från programmet Lyxfällan i TV3. Även finansmarknadsminister Per Bolund kommer att vara på plats under fredagen för att svara på elevernas frågor kring privatekonomi och det dagliga regeringsarbetet.

  • Det känns fantastiskt roligt att kunna lansera ett nytt koncept för att inspirera fler unga till att tycka att privatekonomi och sparande är något kul och intressant”, säger Niklas Svensson, Verksamhetschef på Ung Privatekonomi

 

För mer information och kommentarer kontakta:

 

Niklas Svensson, verksamhetschef Ung Privatekonomi, 073-526 24 95

Emil Gustavsson, ordförande Sveriges Elevkårer, 073-546 79 98

 

Global Money Week som är en global årlig temavecka som syftar till att sätta fokus på vikten av ökade kunskaper i privatekonomi för barn och unga. Initiativet samordnas av Child & Youth Finance International (CYFI). I år genomförs aktiviteter för att engagera barn och deras omgivning om bland annat hur pengar fungerar, vikten av sparande, hållbar privatekonomi, anställning och entreprenörskap. På Global Money Week 2015 deltog 124 länder med 962 aktörer och 5,6 miljoner barn nåddes. I år förväntas 125 länder delta i temaveckan.